Gotska Sandön – post II (fåglar)

Mitt mål med att åka ut till Gotska var ju självklart att få plåta lite av de fåglar som finns där. Pratar man fåglar och Gotska Sandön är Kapellänget en klassisk lokal, mer specifikt det så kallade ”vattenhålet”, vilken är en liten cementdamm med vatten dit fåglarna kommer för att bada och dricka. Vid de tidigare tre tillfällena (alla dock i maj) har det mer eller mindre kokat med fåglar vid vattenhålet. Så var det inte nu, varför har jag inte en aning om, men helt klart en besvikelse under denna resa då jag hade räknat med bra chanser på större korsnäbbar från detta ställe.

Vad som däremot visade upp sig från sin bästa sida var Bredsandsudde, Gotska Sandöns nordvästra spets. Här matade fortfarande silver- och fisktärnor sina ungar, adulta och juvenila silltrutar fanns kvar men först och främst hade den första dagens regnväder gjort att en del vadare rastade i vattensamlingen mitt på udden. Där blev jag mer än nöjd med mina bilder på kärr- och kustsnäppa samt sandlöpare.

Annars så skulle man lugnt kunna säga att grå flugsnappare var öns karaktärsart detta år, man hörde och såg dom överallt. Självklart mycket beroende på att de adulta fåglarna fortfarande matade sina ungar. Man skulle kunna tro att den mängden skulle göra att de var enkla att plåta, men där bedrog man sig. Det visade sig att det var rätt klurigt att få några ordentliga och hyfsade skott på dessa gynnare. Jag tycker nog i alla fall att jag lyckades med några…

Förrutom de fotograferade fåglarna obsade jag även ett antal andra arter; såsom gök (två rödbruna honor), kustlabb, mindre flugsnappare, myrspov, spov- och mosnäppa samt lärkfalk. Kanske inte så mycket att hänga i julgranen, men jag var ju heller inte där för ren fågelskådning.

3 svar to “Gotska Sandön – post II (fåglar)”

  1. Kul, här ska jag kika in och titta på dina fågelbilder och få tips om var du fotar🙂

  2. Kul med din blogg.. skall ta och lägga till den bland mina bloggadresser, just för jag misstänker det kommer bli mycket fågelbilder.. någonting jag själv inte alls sysslar med ju

    Hälsn
    Agnetha

  3. Såg din blänkare på NFF och tittade in. Hittade dina inlägg från Gotska Sandön där jag och min familj var några dagar efter midsommar förra året. En mycket speciell och fantastisk ö som jag gärna återvänder till. Håller med om att det var gott om korsnäbb och hade turen att få några bilder på en bändel som tillfälligt dök upp vid dammen på ängen.

    Av dina bilder så fastnar jag speciellt för de grå flugsnapparna på sin läckra gren. Trots att ljuset kanske är läckrare på de andra så tillför grenen mycket för min upplevelse.

    /Anna

Kommentera

