En ung fågelskådare hittar den naturfotografiska bilden…

…i ett mästerverk som inte bör glömmas bort.

När jag fyllde 15 år fick jag en present av mina föräldrar som många år senare har visat sig vara en vad de mer betydelsefulla presenterna jag fått. Jag visste det inte då, men nu är jag med stormsteg närmar mig 40-årsstrecket har jag förstått att just denna present har gett mig otroligt mycket glädje och inspiration genom åren och den har definitivt gett mig det intresse jag idag försöker att utveckla, mitt egna naturfotograferande.

Presenten jag fick var naturfotografen Hannu Hautalas bok ”I lavskrikans rike – En naturfotografs år i Kuusamo”.

 

Sida efter sida kom att sluka den unge fågelskådaren.  Jag drar mig till minnes att detta var något jag ville uppleva; de norrländska skogarna, myrarna med sitt alldeles speciella fågelliv. Saken gjorde det heller inte sämre att just skogarna i Kuusamo är kärnområdet i Norden för skogarnas mest mytomspunna fågel; taigans fågel blå som nestorn Erik Rosenberg så beskrivande kallade blåstjärten.

Ett av de mest bestående intrycken från denna bok är det nedan visade uppslaget med salskraksparet, det är fortfarande inte många bilder jag sett som slår denna, jag verkligen älskar den.

Hautala tar oss alltså med på årets skiftningar i det vilda området Kuusamo (som ligger i nordöstra Finland) och han beskriver med entusiasm de många skeenden och mödor fåglar och djur får ta sig igenom för att överleva. Textmässigt kanske inte denna bok ger en det man idag vill ha, men tillsammans med  hans fantastiskt vackra bildberättande blir detta till en riktig klassiker i genren.

Många är de naturfotografer som har inspirerats, och än idag inspireras av Hannu Hautala. Boken utnämndes av WWF till årets naturbok i Finland år 1984 och hittar du den till salu någonstans lägg vantarna på den, du kommer inte att ångra dig.

3 svar to “En ung fågelskådare hittar den naturfotografiska bilden…”

  1. Hannu spökar i bakgrunden för mig också; jag fick en bok som heter ”Med kameran i naturen” i födelsedagspresent eller julklapp i ungefär den där åldern tror jag. Just den där salskrakebilden finns med där också, och gjorde djupt intryck även på mig🙂

  2. Tog ditt råd och köpte boken, kommer väl i morgon!
    God Jul & Gott Nytt År på dig!

    /Henrik

  3. Gott nytt år Daniel! Lycka till med 2011 år planer🙂
    /Jonathan

Kommentera

