Fototur med Tvärbanan 2011-01-22

Klockan ringde alldeles för tidigt denna lördagsmorgon. Jag kravlade mig upp från sängens värme och pälsade på mig för en dag ute i det vackra vintervädret. Kamerautrustningen hade jag förberett redan under fredagskvällen; vilket innebär att ladda batterierna till husen, rensa minneskorten och om behövligt, göra rent objektiven. Det var dags för en fotoutflykt i Stockholm. Det har under den senaste månaden hållit till en brudand i en öppen vak vid Lilla Essingen. En sådan exklusiv art är självklart inte en från början frilevande fågel i Sverige. Den härstammar med all säkerhet från någon fågelpark där den fötts upp, vilket är en vanligt förekommande företeelse, speciellt när det gäller andfåglar. I samma vak, tillsammans med den ensamma brudanden, de sedvanliga gräsänderna och knölsvanarna så övervintrar det även 5 sångsvanar, en juvenil och fyra adulta. En inte allt för vanlig fågelart i centrala delarna av Stockholm vid denna tid på året.
 
Hur som helst pallrade jag mig iväg med Tvärbanan (lokalt kollektivtrafikståg som går mellan Hammarby sjöstad och Alvik) från Årstaberg för att 15 minuter senare gå av vid hållplats Stora Essingen. Här ifrån tog jag mig sedan till fots över bron ner till Lilla Essingen och Luxparken. Här har den person som äger bryggan en pump gående för att hålla vattnet öppet för båtarna som där ligger förtöjda. Detta har ju fåglarna självklart uppmärksammat en vinter som denna och låter sig gladeligen matas med allehanda bröd och fröer av de lokalt boende.

Vaken vid Luxparken med Västerbron och Stockholms stadshus i bakgrunden

Brudand

Brudanden lokaliserades rätt snabbt i gyttret av gräsänder, storskrakar, sothöns och knölsvanar. Men de ståtliga sångsvanarna stod inte att finna. Tråkigt tänkte jag, men så är det med fåglar, de har ju vingar att flyga med. Inte långt därefter ser jag sex svanar komma flygande ute över vattnet mot Gröndal och visst var det sångsvanarna. De drar i en lov över mot Långholmen och Västerbron för att sedan vända upp rakt emot mig och landa i vaken trumpetandes deras karaktäristiska läten. Roligt! Dessutom var de nu 6 stycken, då de verkar ha fått sällskap med ytterligare en adult fågel. 

Sångsvanar – juvenil och adult 

Sångsvanar – adulta

Efter att ha försökt få till lite roligare vinklar och ljus på svanarna kände jag mig rätt nöjd med utdelningen rent fotomässigt och jag packade ihop mina kameraprylar för att åter igen bege mig till Tvärbanan. Jag får vänta någon minut och kliver sedan på tåget mot Hammarby sjöstad. Resan tog runt 20 minuter och jag klev av vid hållplats Sickla kaj för att sedan promenera de 500 metrarna till Sickla sluss.
 
Här har det under en tid setts en strömstare födosöka i det öppna strömmande vattnet. Strömstararna är regelbundna besökare i Stockholmstrakten under vintern och en av de mest klassiska strömstarelokalerna ligger inte långt ifrån Sickla, nämligen vid Dammtorp strax innan Hellasgården utmed vägen mot Älta.

Strömstare – födosök i laxtrappan

Vid själva slussen har man byggt en laxtrappa där vattnet forsar och därigenom hålls öppet. När jag kom fram till platsen så hittade jag strömstaren hittade jag ganska snabbt då den med stor framgång födosökte i iskanten vid slussen. Flera gånger såg jag den komma upp med fina och stora munsbitar som den slukade glupskt.

Sickla sluss – strömstarelokal i betongen. I bakgrunden ses Stockholms alpina fjäll, Hammarbybacken

Jag hade tidigare i veckan sett Johan Linds blogginlägg på FS och blivit riktigt imponerad av den första bilden i inlägget och tänkte att jag skulle testa att få en liknande, men med en Daniel-tvist på den. När den efter en halvtimme äntligen hoppade upp i den forsande laxtrappan så var jag beredd och forskarlen gjorde mig inte besviken. Jag fick de bilder jag hoppats på och efter runt 45 minuter började jag frysa ordentligt och tröttnat på folks frågor om vad det var jag fotograferade så jag plockade återigen ihop mina prylar och åkte med Tvärbanan hem.

3 svar to “Fototur med Tvärbanan 2011-01-22”

  1. Jag gillar såna här repotage. Trevlig läsning när man är för lat för att själv ta sig ut i fågelmarken.

  2. Kul att du blev inspirerad av min laxtrappebild. Väldigt roligt att se din version – Skönt flöde!

    (Kikade också på dina ”25 bästa”-albumet – grymt tjusiga bilder med mycket känsla!)

    Allt gott/Johan

Kommentera

