…och så var det ju fåglarna!

Som jag nämnt i ett tidigare inlägg så finns det också en hel del fåglar i Bandhavgarh National Park. De är dock rätt lätta att förbigå eftersom man far omkring i jeep på jakt på tigermöten. Det jag gjorde var att redan från början göra klart för både guide och förare att även områdets fåglar hade en hög prioritet. På grund av tidspressen under safariturerna hinner man tyvärr inte med så långa stopp för att vänta in ett bra tillfälle utan man får helt enkelt förlita sig till att turen är med en.

Lesser Adjutant 

Changeable Hawk Eagle

De enklaste fåglarna är förstås parkens större och vanligare arter som man enkelt ser utmed vägarna när man kommer farande med jeepen. Av dessa får man rätt enkelt in ett flertal Lesser Adjutant Storks, som ser ut ungefär som Afrikas maraboustorkar. Bandhavgarh är också en fristad för många av Indiens gamarter. Gamarna har under det senaste decenniet minskat dramatiskt i antal och populationen har mer eller mindre krashat. Detta beror mycket på biocider och andra bekämpningsmedel som jordbrukarna har använt genom åren och som har förgiftat boskapen som sedan självdött och blivit gamarnas mat. Det var dock mycket glädjande att få höra att gamarnas numerär har börjat stabilisera sig. Hoppas att det håller i sig så de kan börja öka igen.

 Grön dvärgbiätare 

Red-wattled Lapwing

Under veckan i Bandhavgarh hade vi bokat 12 stycken safariturer in i parken. Ungefär i mitten hade vi dock en kväll ledig från safaris och jag valde då att promenera från lodgen till området precis utanför Tala Gate (fågelvägen endast 200 meter). Här hade jag tidigare sett några indiska blåkråkor, rödfliksvipor och några gröna dvärgbiätare som verkade stationära och relativt enkla att närma sig. I den nedåtgående solen hade jag två trevliga timmar tillsammans med dessa fåglar. Småbarnen i byn undrade självklart vad jag höll på med och kom fram och tittade nyfiket men försvann efter ett tag när det visade sig att jag inte var så speciellt intressant.

Indian Roller
 
Red-vented Bulbuls

Som en liten bihistoria kan jag nämna att kvällen efter denna fotosession hade de under en och en halv timmes tid haft en tiger precis utanför lodgens staket (tigrarna rör sig ofta utanför parkens gränsstaket). För att få lite perspektiv på det hela så var det ungefär 50 meter från där jag var och fotade kvällen innan. Det kunde lika väl ha varit den kvällen som vi hade haft ledigt…

Påfågel – hane

Ett svar to “…och så var det ju fåglarna!”

  1. Fler stiliga bilder! Kul🙂

    /Jonathan

Kommentera

