En påskhelg på Öland

För fjärde året i rad spenderades påskhelgen på södra Öland, det har visst blivit en liten tradition att åka dit över en långhelg och plåta lite men först och främst bara ta det lugnt. Vi hyrde in oss i ett rum på Ottenby vandrarhem med närhet till hela Ottenbyområdet. Eftersom vi hade kommit ner rätt sent under skärtorsdagen blev det en sovmorgon på långfredagen och jag gick ut vid 06-tiden för att gå ner till kusten och reka lite platser att sätta upp gömsle under kommande morgonar.

Storskarvar

Den flög åt det hållet…

Eftersom påskhelgen låg rätt sent i april så var det en hel del folk på ön. Jag fotade tillsammans med både Patrik Wittenby, Stefan ”Oscar” Oscarsson/N och Hans Bister. Både Oscar och Patrik var med mig ner till stranden och gömslade under varsin morgon. Patrik och jag hade lite otur då en tjock dimma rullade in precis när vi smällde upp våra gömslen. Vi beslutade att sitta kvar ett tag och efter bara några minuter dök det upp några skärfläckor endast 10-talet meter framför oss. Efter ytterligare en stund hade antalet fläckor ökat till 20+. Helt galet häftigt, men tänk om det hade varit solljus.

Oscar kör hårt med sin D3s och AF-S VR 500/4

Bister (med en konstig vit glugg) och Patrik med D3s Och AF-S VR 600/4

Gömslen på Ölandsstranden – Oscars till vänster och mitt till höger

En av kvällarna spenderade jag på stranden nedanför Ventlinge på västra sidan. Det blåste en ostlig vind vilket gjorde att den västra sidan låg mer eller mindre i lä och vattnet om än inte helt och hållet spegelblankt men ändå väldigt lugnt. Vi fick bevittna en otroligt vacker solnedgång och en hel del fåglar i rörelse i den utmed den lugna strandremsan, bland annat större strandpipare, småtärna, gravänder och rödbenor. Här fick jag möjligheten till några motljusbilder som jag kommit att gilla så mycket.

Ladusvala

Skrattmås

Under morgonen på annandag påsk så var jag själv nere vid stranden och testade med lite lägre perspektiv genom att ha liggunderlag med mig och fälla ut stativet i full spagat. Gömslet vek jag inte ut helt och hållet utan lät det ligga på marken som ett ryggåstält. Jag gjorde samma sak på Gotska Sandön när jag var där förra året med bra resultat. Det dröjde inte länge förrän två skärfläckor landade nära en bit till vänster, de var lite oroliga och höll sig på avstånd men jag fick ändå några fina bilder. Efter en stund kom några strandskator ner och började kivas lite som bara strandskator kan. Samtidigt så kom en gravandshane simmande rakt emot mig och gick upp på en liten sandrevel framför mig för att helt sonika spatsera förbi mig på cirka 10 meters håll.

Gömsleteknik för låg fotovinkel med Ameristeps Doghougömsle

Skärfläcka

Strandskator

Hane gravand

Ett svar to “En påskhelg på Öland”

  1. The first picture of the Cormorants is a great one. The atmosphere is very good.

Kommentera

