Den ultimata ryggsäcken för den resande fotografen?

Efter att ha använt Gura Gears fotoryggsäck Kiboko under mer än ett år är det dags att summera några av mina intryck. Den har sedan jag köpte den varit med på två längre resor, till Svalbard och till Indien, men även under ett antal kortare turer här i Sverige (bland annat Abisko, Gotska Sandön och Öland). Första gången jag kom i kontakt med denna fotoryggsäck var för runt tre år sedan. Jag läste då en tråd på det amerikanska naturfotoforumet Naturescapes om en helt ny ryggsäck framtagen för fotografer av fotografer.  Det som gjorde mig extra nyfiken var att det verkade som att man kunde få ner väldigt mycket utrustning i väskan och att den ändå var kompatibel med de flesta flygbolags bestämmelser gällande mått på handbagage.

Bakom företaget Gura Gear och lanseringen av denna ryggsäck står den amerikanske naturfotografen Andy Biggs som efter många år på safariresor i Afrika tröttnat på funktionsodugliga lösningar för den resande fotografen. Han ville därför göra en ryggsäck i starka material, som var lätt och där man fick ner mycket utrustning, men sist men inte minst skulle den vara flygplanskompatibel.

Framsida

Det man först märker av när man har väskan opackad i handen är dess extremt låga vikt, ungefär 1,7 kg. Gura Gear har kunnat skära på vikten genom att först och främst gjort de vadderade väggarna något tunnare än en konventionell fotoryggsäck. Yttermåtten ligger dessutom inom de flesta flygbolags handbagageregler. I en lättåtkomlig ficka på utsidan finner man även ett smidigt regnskydd att dra över ryggsäcken vid nederbörd. Som tillbehör medföljer även en stor trave med extra skiljeväggar för att man själv ska kunna inreda väskan på det sätt som passar bäst. 

Ena sidan med mitt 600/4…
 …och i den andra med 2 hus, 200-400/4 och 1,4x TC

Det mest iögonfallande med Kiboko är dess två frontlock och att väskan är uppdelad i två separata delar att ha utrustningen i. Frontlocken öppnas ungefär som på bilar med måsvingedörrar. Utanpå de stora locken finns sedan varsitt ytterfack med flera fickor och möjligheter att stuva undan småsaker som till exempel extra batterier minneskort och filter. Längst ner på sidorna har man även två nätfickor som kan vara bra för till exempel en vattenflaska.

Bärsystemet 

Bärsystemet instuvat i sitt fack

Bärsystemet är välutvecklat och har många remmar för att kunna justera för den kroppstyp man har, både på axelremmar och på midjebälte. För att på ett enkelt sätt kunna stuva undan remmar och sele vid flygresor (och andra resor också för den delen) och inte behöva plocka bort allting från ryggsäcken har Gura Gear löst detta med ett separat fack för hela bärsystemet. Det enda man gör är att koppla loss alla remmar och föser in allt i den innanförliggande fickan för att sedan stänga med ett blixtlås.

Ibland kan jag dock uppleva att bärsystemet är i tunnaste laget (speciellt när all utrustning är med) och jag har nog sett andra väskor som då har ett skönare bärsystem, speciellt gällande stabilitet och vaddering. Det som gör att jag menar så är att axelremmarna är fästa i mitten av ryggsäcken och fixeras av att remmar fästes i den. Detta håller inte riktigt fullt ut när man bär ordentligt tungt då det ibland känns som den ”vobblar” på ryggen när man går. En sak som jag som jag även märkt av är att om man inte använder justeringsremmen mellan axelremmarna (alltså den i brösthöjd) så kan det vara så att det ibland känns som dessa glider ner mot armarna, vilket vid alla gånger inte är helt och hållet skönt. Ett minus för mig är även att det tyvärr inte finns något helt och hållet utarbetat sätt att fästa stativet utanpå ryggsäcken. Gura Gear menar att remmen och nätfickan är deras lösning på detta, men för mig hamnar då hela ekipaget på tok för högt upp och blir ostabilt om man dessutom har ett Wimberley på stativet. 

Stativfästet är en svag punkt på Kibokon och har en hög tyngdpunkt som gör det ostabilt

Detaljbild på dragkedjorna som är lätthanterade även med handskar

Yttertyget är i stark nylon som används vid tillverkning av båtsegel

Det som däremot finns rikligt av är småfickor för extraprylar så som batterier, minneskort och andra ”bra att ha”-saker, vilket är något som kan vara nog så viktigt under en längre resa. Flera fotografer har frågat mig under året om jag tycker att väggarna inte skulle skydda utrustningen nog, men jag har inte någon gång varit orolig att väggarna ska vara för tunna så de inte skyddar innehållet. Men å andra sidan så slänger jag heller inte runt så mycket med en ryggsäck som innehåller så pass mycket ömtålig utrustning.

På safari i Bandhavgarh National Park använde jag avbärarbältet för att spänna fast ryggsäcken vid jeepstolen

En rejält dammig ryggsäck efter en vecka på safari i Bandhavgarh

Kiboko finns tyvärr ännu inte att få tag på i handeln utanför Nordamerika och man kan fråga sig när de ska skaffa sig europeiska återförsäljare. Därför måste ryggsäcken beställas från distributörer på andra sidan Atlanten eller direkt från Gura Gears hemsida. Priset ligger i de övre klasserna och skrivande stund kostar den $ 399 (maj 2011) och på det tillkommer eventuell frakt, tull och skatt. Många ryggar nog för ett inköp med tanke på både pris och annat krångel, men med tanke på vad man får för pengarna så kan det vara värt både besväret och pengarna om det är så att man har behov av denna ryggsäck.

Är det då den ultimata ryggsäcken? På den frågan väljer jag att svara att jag har ännu inte hittat en ryggsäck som har hållit för alla de krav jag ställer, det finns alltid kompromisser att ta hänsyn till, men just nu passar Kiboko allra bäst för mina behov.

2 svar to “Den ultimata ryggsäcken för den resande fotografen?”

  1. Har haft denna sen ett halvår tillbaka som kameraväska både i Sverige och på resor. Jag är mycket nöjd! Håller dock med om att fästet för stativ kan förbättras, det brukar sluta med att jag struntar i stativet.
    // Sander

  2. Ja, det är verkligen en trevlig ryggsäck. Stativet är för mig rätt svårt att vara utan, så det får bli handen för mig.

Kommentera

