Chambal Safari Lodge

Efter att tåget från totalt blivit över 7 timmar försenat kom vi tillslut fram till Agra. Rejält trötta och utslitna klev vi av och blev snabbt haffade av alla taxichaufförer och rickshaw-wallahs som ville ha in oss i deras fordon. Efter en hetsig diskussion med många inblandade så fick vi tillslut tag i en taxi som kunde köra oss till Chambal Safari Lodge, ungefär 7 mil öster om Agra. Taxiresan blev en ren skräckupplevelse i sig och kanske hade jag tyckt att det var roligt om jag hade varit mer våghalsig; det gick extremt snabbt i den redan röriga trafiken och det var omkörningar mot mötande trafik och en j-a massa tutande. Vi kom i alla fall fram oskadda och blev varmt mottagna av både ägaren och personalen på lodgen. Vi fick snabbt vår stuga, som kallades Koel (en fågelart) och fick fräscha till oss innan vi gick och åt en rejäl buffémiddag.

Infarten till lodgen

Lodgens huvudbyggnad
 Vägvisare till de olika rummen på lodgen vilka alla har fågelnamn

Chambal Safari Lodge är en gammal jordbruksfastighet som de nuvarande ägarna har omvandlat till boende för naturturister och där de kan erbjuda olika safarimöjligheter i närområdet. Mest intressant är självklart båtturerna ut på Chambal River, men de har även turer till ett skyddat område för sarustranor och till en helig stad någon mil bort. Det finns även en så kallad ”Nature Trek” runt om på lodgen och i det omgivande jordbrukslandskapet som är tillsammans med en guide. Denna trek ingår i priset för boendet och håller på ungefär i 2 timmar. Guiderna på lodgen kan de mest eftersökta fåglarna och var de oftast befinner sig, men är även kunniga gällande övrigt djurliv och natur.

Ashy Prinia i senapsfälten utanför lodgen

Collared Scoops Owl – i boträd på lodgen
 Black-rumped Flameback – hona

Påfågel

Något som är riktigt bra med denna lodge är maten. Frukost, lunch och middag serveras i en riktigt vällagad buffé. En trevlig sak är när middagen närmar ig sitt slut så blir det en liten ”Evening Show”. Med det menas att personalen matar fram en familj indiska palmmårdar (Asian Palm Civet) med överblivna chapatibröd. De kommer fram helt oblygt på taket och snor åt sig de rivna bröden. Som fotograf får man ställa sig på en stol för att nå upp i jämnhöjd med taket. Det var en riktigt rolig upplevelse att få se de annars nattlevande och rätt osynliga djuren springa fram och tillbaka där på taket. Efter den lilla showen var det bara att sätta sig med en Kingfisher Beer vid lägerelden och njuta.

Kvinnor som samlar senapsfrön

Fruit Bat – en koloni på runt 50 st finns att hitta på lodgens mark
 Indisk palmmård – matas fram med överblivna chapatibröd

Så här i efterhand måste jag säga att Chambal Safari Lodge var ett av de trevligare ställena vi bodde på under denna resa. Hela inramningen med den otroligt rogivande lodgen, riktigt god och vällagad indisk mat, vänlig och bemötande personal samt de spännande mötena i fågel-, djur- och naturväg gjorde hela vistelsen här mycket speciell. De försöker även få in ett ekologiskt tänk i deras koncept, vilket är beundransvärt i dagens rätt nedskräpade och förorenade Indien, det behövs verkligen. Jag rekommenderar verkligen ett besök här om man planerar en resa till denna del av Indien.